NINTHINGI CERKAK "DASAMUKA"NE DJAJUS PETE
Sepira daya
pangaribawaning karya sastra bisa kasumurupan yen wis ditlesih, dionceki
lan dithinthingi. Awit minangka asil proses kreatif, karya sastra ora
lair mengkono bae. Mesthi ana apa-apa kang sumimpen ing walik rerakiting
tembung, reroncening ukara, ing waliking jeneng paraga lan wewatakane,
ing sauruting alur, apa dene ing setting/latar kang sengaja digunakake
jroning karya sastra.
Mula kang saka iku pendekatan obyektif karya sastra bisa dadi pilihan. ninthingi mungguh kepriye umpamane tema, alur, wewatakan, setting, amanat kawangun ing karya sastra. kepriye bisane siji-lan sijine unsur instrinsik mau bisa manunggal dadi sranane pengarang medharake gagasane.
Saben pamaos mesthi bae kagungan pengalaman batin dhewe-dhewe sawise ngadhepi asil susastra. Ana kang njengkerutake bathuk suwe banget, ana kang ngriyip-ngriyip, ana kang mesem seneng, mesem kecut, ngguyu, sedhih-nangis, apa malah cengar-cengir bingung dhewe. Mula ayo diwaos sing kepenak, aja mung kaping pisan. yen perlu 3-4 rambahan, karya sing apik iku ora mboseni. diwaca saiki bakal nglairake gagasan kang seje karo dhek mau, dhek wingi, apa kapan kae. ..
Sing dikandhani
kaget pating dengongong, banjur padha nyawangi saparipolahe dhalang. Panjak
kenong nindakake pakaryane nabuh. Sasuwene gendhing, Min Kombor kumecap, “Eh,
malati napa wayang ngoten niku?”
Mula kang saka iku pendekatan obyektif karya sastra bisa dadi pilihan. ninthingi mungguh kepriye umpamane tema, alur, wewatakan, setting, amanat kawangun ing karya sastra. kepriye bisane siji-lan sijine unsur instrinsik mau bisa manunggal dadi sranane pengarang medharake gagasane.
Saben pamaos mesthi bae kagungan pengalaman batin dhewe-dhewe sawise ngadhepi asil susastra. Ana kang njengkerutake bathuk suwe banget, ana kang ngriyip-ngriyip, ana kang mesem seneng, mesem kecut, ngguyu, sedhih-nangis, apa malah cengar-cengir bingung dhewe. Mula ayo diwaos sing kepenak, aja mung kaping pisan. yen perlu 3-4 rambahan, karya sing apik iku ora mboseni. diwaca saiki bakal nglairake gagasan kang seje karo dhek mau, dhek wingi, apa kapan kae. ..
DASAMUKA
Djajus Pete
Anila mati
Anggada mati
Anoman klenger
ketiban bindhi
Sugriwa ambruk
glangsaran
Ramawijaya
kendhang saka pabaratan
……………………………………………………………………….
……………………………………………………………………….
Mengkono lakon
pakelirane Ki Bilung Sarawita kang gawe muntape penonton jalaran dianggep
nyimpang saka kalumrahan. Penonton pating braok misuh-misuh, ngundamana Ki
Bilung sauni-unine. Ana sing muni dhalang mendem ora ngerti pakem. Ana sing
muni dhalang dhegleng, dhalang edan njaluk disawat tlethong kebo.
“Wis! Wis!”
“Ngawur! Ngawur!”
“Kukut, Lung!”
“Kukut, Lung!”
“Orat-arit kono
gonge! Karuwan olehe kukut! Kemropok aku! Ndeleng wayang ora marem malah kudu
nothok dhalange!” guneme Dul Sabrang getem-getem.
Penonton maju
ngangseg, nyuraki dhalang saka cedhakan. Nanging Ki Bilung kaya wis tahan
bantingan, kaya wis kuwat mentale ngadhepi gunem braokan kebak pamisuh lan
poyokan.
Ki Bilung
ucap-ucap, nyaritakake lelakone Sinta nalika kadhustha dening Dasamuka ing alas
Dandaka. Sinta kepranan sumurup kidang kencana akulit emas. Kidang kencana iku
panjelmane Kala Marica, abdi kinasihe Dasamuka kang nindakake karti sampeka
supaya Ramawijaya pethal saka garwane. Adreng pamintane SInta marang garwane
supaya nyekel kidang kencana iku kanggo klangenan awit warnaning kulite banget
endah.
Ramawijaya
mbujung playune kidang kang sedhela ngilang, sedhela ngaton ing kadohan. Saka
akal julige Kala Marica mengkono mau, njalari Ramawijaya saya adoh saka
garwane. Dasamuka kang wis sesingidan ana ing grumbul sacedhake Sinta wekasan
bisa dhusta Sinta.
“Gampilipun Sinta
kepranan dhateng kidang akulit emas suka pralambang bilih kodrating Sinta
punika boten benten kaliyan wanita sanesipun, inggih wanita ingkang gampil
kepranan dhateng gebyar isen-isening jagad. Mila nami boten mokal sasampunipun
Sinta dhawah dhateng wonten ing panguwaosing Dasamuka ingkang abandha bandhu,
saya dangu saya wudhar singseting kembenipun. Malah ing wekdal samangke, Sinta
sampun anggarbini,”
Krungu
antawecanane Ki Bilung sing kaya mengkono, Dul Sabrang mbengok sora,”Rusaakkk…!
Rusak! Huu..! Sinta kok ngono! Sinta kok
geleman! Kuwi Sinta endi…., kuwi!”
“Dhalang njaluk
disawat tlethong tenan kok!” Jan Kempul petota-petoto.
Lha hiya, apa
wong-wong kene ki dianggep ora juntrut crita wayang kok didoli lakon nggedabyah
kaya ngono??!” Min Kombor kresah-kresuh.
“Sing nde omah
dikandhani. Omongi. Dhalang ora waras kok ditanggap. Pilih ngebari Bilung apa
njaluk dikrutugi bata omahe ?!”
“Sore-sore mau
critane ya kaya juntrut. Buri-buri kok ngloyor kaya dhalang teler. Aja-aja Bilung
kuwi gek doyan ngombe?” grenenge bakul bakso karo nyerbeti mangkok.
Dul Sabrang, Jan
Kempul, lan Min Kombor ita-itu nemoni Sura Melik sing duwe gawe sunatan iku.
Nanging Sura Melik emoh disalahake.
“Kleru yen kowe
nutuh aku. Aku dhewe malah ora ngerti lakon-lakon wayang. Lakone wis
takbodhokake dhalange. Terserah, pokoke rame, ngono lehku njaluk sore mau”
“Ya, ramene lakon
mblangkrah. Rame meneh nek omahmu dibandhemi bata wong akeh,” semaute Jan Kempul
ing buri kelir panggonane Sura Melik nampa tamu.
“Ah, ya aja kaya
ngono. Ngono kuwi rak jenenge arep ngrusak aku.”
“Mulane, dhalang
Bilung kuwi konen leren yen ora bisa ndhalang sing bener,” guneme Dul Sabrang.
“Sik ta, aku tak
melu omong. Sarehna atimu, aja padha kemrungsung,” wong tuwa aran Sura Dipa
kumecap nengahi.
Ing sisihe swara
gamelan ngungkung, swara penonton isih pating brengok. Mbilung…! Mbilung…!
Mbilung…! Sarawito! Mbilung…! Mbilung…! Mbilung…! Sarawito! Saben jeneng Bilung
diucap kaping telu sarana bebarengan, banjur diselani jeneng Sarawito kang uga
diucapake bareng-bareng. Mengkono diucapake marambah-rambah njalari penonton
ngguyu ger-geran.
Sura Melik njawil
nom-noman supaya ngladekake wedang telung gelas. Dul Sabrang sakanca gelem
dilungguhake. Darmo Dipa nerusake rembuge,” Kowe kabeh ki, semono uga aku, mung
wong nonton. Bedane, olehku nonton ing jero karo jagong. Wong nonton iku yen
seneng marang tontonan sing lagi ditonton, enggone nonton bisa diterusake.
Nanging yen ora seneng, tinggalen mulih wae supaya gelamu ilang.”
“Wong mpun
kadhung sumerep lakon mblangkrah, dugia griya nggih tetep mangkel, Mbah,”
wangsulane Dyl Sabrang nglungane, ora kena dicandhet supaya ngenteni metune
wedang.
Jan Kempul lan
Min Kombor nututi Dul Sabrang kang wis lungguh jengkeng ing ngarepe panjak
kenong. Pitakone Dul Sabrang marang
panjak kenong, lakon kok dijereng dhalang mengkono iku nganggo dhasar saka
ngendi?
Merga Dul Sabrang
lan kancane kresah-kresuh terus, panjak kenong kang mapan ana ing sacedhake
kothak wayang iku akhire wangsulan, ”Ah, niku sanes karepe pak dhalang
piyambak, kok Mas. Niku rak mergi Dasamuka sing mbrengkele. Boten purun
dikawonaken,”
Cckk.. kok
modhel. Dhalang kok kawon kalih wayang. Kula taken saestu,” pandhesege Dul
Sabrang adreng.
Panjak kenong
banjur ngandhakake yen wayang Dasamuka iku digawe saka kulite bromocorah sing
mati dikroyok massa ing pinggir kali Lawas. Saka bangeting kemropoke sing padha
ngroyok, kaya durung lega mateni, kulite dibeset pisan. Kulite ditemu wong sing
gawene yasa wayang kulit, banjur ditatah dadi wayang Dasamuka iku.
“Pripun angsale
mastani, wong nyatane saged mengaruhi dhalang.”
“Mengaruhi
pripun, ta?”
“Wayahe Dasamuka
kawon, pak dhalang kados kesurupan ngantos lakune crita kwalik-kwalik kados
ngoten niku,”
“Wayang saged
mbentokaken dhalang ngoten kok taksih dingge ta? Kok boten diselehke mawon?”
grenenge Dul Sabrang.
“Niku wau sedaya
pengrawit nggih kaget. Nanging pak dhalang mpun kebacut mbandhang, boten
kenging dielikaken. Mpun boten karepe piyambak. Akhire sedaya pengrawit nggih
sami mendel, butuhe terus nabuhi ngoten mawon,”
“Niku wayang
pundi ta? Napa betane dhalang?”
“Niku napa sing
gadhah. Rasukan lorek niku,” wangsulane panjak karo nudingake tabuh kenong
menyang arahing klambi lorek kang lungguh sacedhake panjak gender.
Dul Sabrang
sakancane ibut ngandhakake critane panjak kenong marang penonton. Saka cepete
rembug gethok tular, penonton dadi ngerti yen lakon kang dianggep nyimpang saka
kalumrahan pakem iku ora saka lupute dhalang. Swara braokane penonton dadi sirep.
Ombyake penonton saya ngangseg maju bareng wayang Dasamuka diwetokake maneh.
Penonton butuh nyawangi Dasamuka mau saka cedhakan.
Dasamuka ngguyu
ngakak karo nebah dhadha, “Ha ha ha ha …! Ya bandhaku…! Ya donyaku..! Marem
atiku…Mann…! Lega penggalihe pun Rama, ..Jiitt… Ramawijaya modar! Anoman
bangka!”
“Sinaosa
Ramawijaya saha Anoman taksih gesang keplajeng wonten ing wana.. nanging sampun
pepes, sampun risak kekiyatanipun. Kasembadaning anak Prabu angrengkuh dhateng
dewi Sinta minangka tandha yekti bilih boten wonten sedya ingkang nglengkara
kagayuh menggahing anak Prabu..,” wuwuse Patih Prahastha kang kapernah bapa
pamane.
“Nggih..leres
andika..Maannn..sareng Sinta kelampahan dados bojo kula, hmm… jagad iki katone
saya padhang gumrining kebak kanikmatane urip. Rak, ya ngono ta, Ndhuk Sinta ?”
“kasinggihan,
kula namung ndherek sakersa, Paduka.”
“Rama Dewaji
malah saged nyuwak cariyos lami ingkang nyariyosaken bilih negari Alengka rebah
risak. Mangka nyatanipun boten. Tembok Alengka boten gempal boten gempil. Rama
Dewaji taksih meger-meger ngembat pusaraning praja, boten gugur kasambuting
jurit kados ungelipun pustaka seratanipun pujangga Walmiki,” panyelane
Indrajit.
“Iku rak dongeng
saka mblakraking pangangen-angene Walmiki. Mula sengitku marang Walmiki
kepati-pati. Walmiki pancen bangsa keparat, banget anggone ngasorake
kawibawaningsun. Umpama menus Walmiki isih urip, oo.. mesthi tak tugel gulune.
Mula Jit..rungok-rungokna..tiling-tilingana..!”
“nggih
kadospundi..?”
“Sapa wae…ora
preduli mantri bupati..manggalaning praja, yen ana sing ngurip-urip dongenge
Walmiki, patenana!” sumambunge Dasamuka sereng sora mamerake panguwasane.
“Nggih.”
“Majalah-majalah,
yen ana sing ngemot kaya dongenge Walmiki..rangketen redakture!”
“Boten dipun
pejahi..?!”
“Pateni..!!”
Wataking Dasamuka
kang brangasan sawenang-wenang mengkono iku gawe sengite penonton. Satemah ana
kang nylemong kebak pangigit-igit, yen wayang Dasamuka iku antuk dituku, arep
diremuk nganti ajur. Rembug mengkono iku cepet ditanggapi gethok rambat satemah
kabeh penonton lan bakul-bakul padha sayuk nyawiji, gelem urunan wragad yen
wayang siji kuwi oleh dilironi dhuwit.
Dul sabrang
dietutake sawetara penonton banjur nyaketi panjak kenong. Kajat niyate
masyarakat penonton dikandhakake supaya diterusake mnyang sing duwe wayang.
Sing duwe wayang
ora kabotan wayange dituku. “Kula culke janji puruh kalih atus ewu rupiyah.”
“Pinten-pinten
purun. Nanging anu, menawi sampun tancep kayon, kula sedaya niki mpun boten
butuh,” guneme Dul Sabrang
“Nggih, gampil,”
Wayahe wis
nyedhaki gagat rahina, tandhange sawetara uwong sing makili penonton dadi sarwa
cepet. Gage anggone ngubengake baskom, lengser, panci utawa apa wae sing kena
kanggo wadhah nampani dhuwit. Akeh sing mung urun Rp. 25,- utawa Rp. 50,- Mbah
Grontol, bakul grontol sing anggone dodol direwangi kadhemen sendhen pager mung
antuk bathi Rp. 450,-, eklas urun Rp. 75,-
“Aku ya mangkel,
Le. Satriya apik-apik nglabuhi bebener kok padha kalah,” guneme Mbah Grontol.
“Eh, thik Mbah
Grontol ngerti satriya,” trumanggape sing ngethungake baskom, nampani dhuwit
lawen telung iji.
“Lho ngerti, Le.
Saka kulinaku dodol ing pewayangan njalari aku apal lakon-lakon wayang. Sing
ora ngerti lhak bocah-bocah enom saiki, senengane dhangdhut.”
“Eh, Mbah Grontol
thik isa ngritik.”
Merga ki Bilung
wis dirembugi sing duwe wayang, Ki Bilung api-api ora weruh kalane tangane Dul
Sabrang njabut Dasamuka iku. Penonton keplok mawurahan, banjur gemrudug
suk-sukan ngetutake Dul Sabrang menyang tengah latar wayah srengenge
rantak-rantak.
Dening Dul
Sabrang, Dasamuka iku terus disawatake mendhuwur. Kabeh penonton padha ndhangak
patring braok, tangane padha ngracung. Tibane Dasamuka tinampan rasa
pangigit-igit. Dasamuka kang ngudi kamelikan, pekareman, kanikmatan, kamukten,
lan kawibawan, ajur dirusak rame-rame. Dieneng-eneng, ditarik ngiwa-nengen.
Diuntir-untir, diprekes, dikeplek-keplekake, ditekuk-tekuk nganti tangane padha
putung kabeh. Senajan rupane wis ora rupa wayang, ewasemono isih digejugi,
banjur dipetelake ing ndhut-ndhutan gupakan kebo.
Swara gumerahe
penonton ngalahake ramene gendhingayak-ayak pamungkas, tandha tancep kayon.
Darmo Dipa kang jagong ngebyar lagi metu saka omahe Sura Melik sawuse nyeselake
amplop buwuhan menyang esake sing duwe gawe.
Weruh Dul Sabrang
isih kinupeng sawetara penonton ing ratan ngarepan, Darma Dipa kumecap, “Piye?
Wis padha marem?”
“Plong!”
**
Ki Bilung
Sarawita dhalang nylelek saka tlatah Bojonegoro ndhalang maneh ing wewengkon
kono. Lakone padha persis kaya nalika mayang ing omahe Sura Melik. Penonton
akeh sing ambrol mulih, wegah ndeleng lakon kang dianggep mblangkrah. Dul
Sabrang unak-unuk nglabrak panjak kenong.
“Niki mesthi mpun
kethikan kalih sing gadhah wayang kajenge Dasamuka niku ditumbas melih. Nggih
ta?”
“Lho..Lho…Sampeyan
niku dados tiyang kok boten sabaran. Kulite bromocorah sing kula kandhakaken
nika dados Dasamuka Kalih.”
“Ahh…Sampeyan
mpun ngarang crita!”
“Sing Sampeyan
jabut nika rak Dasamuka wanda begal. Sing niku senes. Wandane wayang niku
rupi-rupi. Mang setitekaken, wandane rak benten.”
“Wong kok arep
diapusi melek-melekan. Cekake kula boten ngandel!”
Merga dianggep
ngganggu pakaryane pengrawit, ana Hansip sing terus nggeret Dul Sabrang diajak
nyingkrih. Sing digeret mogok karo isih ngempo-ngempo. Dul Sabrang lagi gelem
mundur sawise dijawil darma Dipa, tokoh masyarakat sing banget disungkani
dening wong desa kono.
Dul Sabrang
diajak menyang panggonane bakul wedang, banjur digunemi,”Marem iku pancen
larang regane. Regane sok ora kubuk karo pikolehe kemareman sing ora langgeng.
Marem, bungah, susah, lan mangkel, cuwa lan muring iku wis dadi pirantining
urip. Maremmu ilang, saiki kowe mangkel maneh, muring maneh bareng weruh
Dasamuka isih ana.”
“Nanging niku
genah akal-akalan.”
“Embuh mung saka
akale dhalang njarag gawe lakon kaya ngono, embuh pancen dhalange kesurupan
tenan, aku ora bisa ngarani. Sing genah, kowe sakancamu ora bisa ngilangi
Dasamuka jalaran dasamuka iku wis dadi isen-isene wayang. Wayang sakothak yen
ora ana Dasamukane, jenenge ora komplit.”
“Lho inggih, kula
ngertos. Ning Dasamuka iku kudune rak kawon nek nurut pakem. Pakem wis
apik-apik kok dirusak,” wangsulane Dul Sabrang karo ngiling wedang panas ing
lepek.
“Pakeme ora
apa-apa. Ora rusak, ora suwek. Kowe weruh ngono wae wis kemrungsung, nganti
Sura Melik sing ora weruh jawane arep kok amuk. Mangka ing urip saben dina iki,
apa ya wis apik nurut pakem? Nyatane pakem disampar, disandhung, diteraki
ngalor ngidul.”
Dul Sabrang ora
wangsulan. Sing keprungu swara banter guyu ngakake Dasamuka ing pakeliran kang
mung diadhep indrajit.
“Ha ha ha ha ha…!
Ya bandhaku..! Ya donyaku..! Jit, anakku naanggg….”
“Nggih, kados
pundi rama dewaji?”
“Kowe warisku ya,
naanng. Kowe sing takgadhang nglintir keprabone pun rama. Nanging kowe aja
kesusu jalaran manut petungku, isih perlu ngenteni mangsakala kang becik.”
Indrajit
sumanggem. Saka bungahe, Indrajit banjut ngambung dlamakane ramane kaping pitu.
Jaya
Baya No. 19/5 Januari 1992
(saking
“Kreteg Emas Jurang Gupit-Antologi Crita Cekak Djajus Pete)
0 komentar:
Posting Komentar